03.10.2019 | Vei citi în 7 min

Nike Air Max vs Air Force – duelul giganților streetwear-ului

Două modele iconice cunoscute datorită confortului pe care îl oferă și disputa dintre ele privind superioritatea unuia față de celălalt. Așa cum se confrontau cândva iubitorii filmelor „Star Wars” și „Star Trek” sau fanii lui Eminem cu cei ai lui 2Pac, așa și astăzi adepții streetwear-ului se contrazic care dintre sneakerșii de la Nike sunt mai buni. Cea mai bună serie o reprezintă Air Max sau Air Force? Care este cea mai bună alegere? Înainte de a-i vedea în ring să ne uităm la ei mai îndeaproape!

ÎNCLINAȚIA SPRE CLASIC

Povestea Air Force a început în anul 1982 – atunci au apărut pe piață ca pantofi sport destinați jucătorilor de baschet. Numeroasele salturi, sărituri, alergări și schimbări bruște de direcție contribuiau la deteriorarea încălțămintei. Nike Air Force 1 erau creați pentru a fi total diferiți – durabili, rezistenți la abraziune, de încredere și, cel mai important, extrem de confortabili. Designerul lor, Bruce Kilgore, a reușit să creeze îmbinarea dintre legătura pe care brandul Nike o avea cu baschetul și tehnologia Air modernă la acea vreme, adică perna de gaz ascunsă în talpă. Inițial, a vrut să modeleze încălțămintea după forma micului om gonflabil Michelin, dar în cele din urmă s-a decis să aleagă o formă oarecum mai butucănoasă, asemănătoare cu aceea a încălțămintei de trekking. Astfel au apărut pantofii sport recunoscuți în întreaga lume, care poartă denumirea avionului prezidenţial. Prima încălțăminte Air Force a fost de culoare albă cu inserții gri și îi făceau reclamă sportivii cunoscuți din cluburile sportive Philadelphia 76ers, Los Angeles Lakers și Portland Trail Blazers. Deși inițial acești pantofi sport au fost creați special pentru terenul de baschet, foarte repede au câștigat popularitate și pe străzile orașului. Au fost apreciați, în special, în cartierul newyorchez, care a ajuns să fie considerat drept patria lor. Atât iubitorii de sneakerși, cât și rapperii din America au privit cu ochi buni încălțămintea Air Force de la Nike. Au ajuns să fie atât de renumiți, încât au apărut și melodii despre ei! Secretul imensei popularități dobândite constă nu numai în confortul excelent, dar și în campania publicitară bine gândită. Prima încălțăminte Air Force de culoare albă a fost promovată într-un mod foarte inteligent ca ceva unic și cu adevărat deosebit. Prima încălțăminte Air Force de culoare albă a fost promovată într-un mod foarte inteligent ca ceva unic și cu adevărat deosebit. Tocmai de aceea modificările care au urmat au fost realizate astfel încât să afecteze cât mai puțin partea superioară. Această strategie este valabilă până în ziua de azi, iar producătorii încearcă tot timpul să mențină neschimbat aspectul caracteristic pentru a nu permite nimănui să uite de faptul că totul a început de la jocul de baschet. Trendurile s-au schimbat, dar faima pantofilor sport Air Force a continuat să crească până când acestă încălțăminte destul de simplă a ajuns pe culmile popularităţii. Adevărații sneakerheads au apreciat așadar nu numai confortul și stabilitatea, de care pantofii sport au dat dovadă chiar și în cele mai dificile condiții pe terenul de baschet, dar și look-ul retro fantastic, care face trimitere la începuturile modei stradale.

REVOLUȚIA FĂRĂ SFÂRȘIT

Mai noi cu cinci ani, pantofii sport Air Max au debutat la sfarșitul lui martie 1987, în ciuda obstacolelor care s-au ivit. Totul a început de la nevoia de dezvoltare. După premiera încălțămintei Air Force brandului îi lipsea în continuare un punct forte, un produs emblematic, care să devină popular nu numai în Statele Unite, dar și în întreaga lume. Designerii încă nu știau că la jumătatea anilor 90 pantofii sport AF1 urmau să devină cunoscuți și în Europa, așadar după anul 1982 au început să se concentreze asupra unei noi idei, revoluționare. Echipa (din care au făcut parte, printre alții, Bruce Kilgore și Tinker Hatfield) și-a propus să creeze ceva fresh, care să îi convingă pe sportivi (și nu numai) de fiabilitatea brandului. Ideea le-a venit destul de repede – în loc să ascundă perna de gaz ultra confortabilă și de încredere, mai bine ar fi să o arate lumii întregi! Așa au apărut pantofii sport, a căror talpă era prevăzută cu un orificiu, prin care se putea vedea clar cum se comportă perna în timpul mișcării. Această soluție revoluționară a fost întâmpinată cu reticență din partea departamentului de marketing Nike, care se temea că această idee ar putea provoca numeroase plângeri și daune. Se părea că nici creatorii înșiși nu erau convinși de succesul proiectului lor, deoarece lucrau la el în afara orelor de lucru și mai mult din curiozitate decât din nevoie. Succesul de care a avut parte i-a surprins pe toți. Aproape imediat după premieră, încălțămintea Air Max a devenit un hit – extrem de confortabilă, foarte flexibilă și cu un look stradal fantastic. A fost apreciată nu numai de sportivi, dar și de amatori, însă pe piedestal au ridicat-o fanii stilului streetwear, fascinați de universalitatea ei și de designul modern, inovator. Nike și-a propus să dea lovitura și să creeze o nouă încălțăminte și mai bună. În anii 80 a apărut noul model Air Max (AM2), care însă nu a avut un succes așa mare. În cele din urmă, a venit momentul pentru pantofii iconici din 1990 datorită cărora brandul a câștigat o reputație recunoscută la nivel mondial. Perna de aer expusă a devenit elementul distinctiv nu numai al întregii serii Air Max, dar și al brandului Nike, fiind totodată un sinonim al inovației și al stilului. S-a mers în continuare pe această cale, iar proiectarea noutăților, adaptarea facilităților suplimentare și experimentarea în vederea obținerii unui confort și mai mare au devenit obiectivul principal al întregii companii.

GIGANȚII ÎN RING

De fapt, duelul dintre Nike Air Max și Nike Air Force se reduce la un singur lucru: eterna luptă a clasicului cu modernitatea. Cele două linii de încălțăminte au fost create de Bruce Kilgore, a cărui inspirație a reprezentat-o terenul de baschet. Ambii pantofi sport sunt la fel de confortabili, deoarece sunt prevăzuți cu aceeași facilitate – tehnologia Nike Air, folosită încă din anii 70. Diferența dintre ele – adică dintre două trenduri în stil stradal – constă în definirea a ceea ce considerăm a fi de cea mai înaltă calitate. Seria Air Force, deși modernizată de-a lungul timpului, se concentrează mai degrabă pe adaosurile de design și cultivarea tradiției decât pe noutăți. Din punct de vedere vizual această încălțăminte este aceeași, neschimbată și reprezintă un exemplu perfect de produs clasic. La rândul ei, Air Max este o linie de încălțăminte axată pe cele mai noi tehnologii și experimente. Totul a început cu o revoluție, iar revoluția continuă, însă versiunile ulterioare Air Max sunt dovada faptului că designerii își propun ca fiecare model nou să fie un adevărat hit în lumea sneakerșilor. Așadar se pare că în războiul dintre Nike Air Force și Air Max nu există un învingător – sunt două abordări diferite în ceea ce privește clasicul și modernitatea, nu există o cale bună și una rea. Pur și simplu diferite.