28.08.2023 | Vei citi în 5 min

Simboluri ale modei sport și streetwear. Descoperă evoluția brandurilor de top.

Brandurile iconice Nike, adidas, Converse sau Vans nu au nevoie de nicio prezentare în rândul iubitorilor de sneakers. Cu toate acestea, emblematicul Swoosh sau celebrul motiv cu 3 benzi nu au devenit instantaneu parte din universul streetwear. Cum au evoluat brandurile urbane de top? Află detalii despre parcursul acestora!

Ikony mody sporty & streetwear

Nike

Referitor la cele mai apreciate branduri streetwear, primul care îți vine în minte este, fără îndoială, Nike. Istoria sa a început în anul 1964, când atletul Phil Knight și antrenorul său Bill Bowerman au decis să înființeze o companie. Inițial, s-au angajat să distribuie pantofii sport Onitsuka Tiger (în prezent Asics), dar pe măsură ce compania se dezvolta, au decis să-și creeze propriile modele de încălțăminte. Unul dintre primele modele revoluționare lansate de Nike a fost Waffle Trainer, cu bandă de rulare tip waffle. De-a lungul timpului, marca a introdus și alte inovații, cum ar fi revoluționarul sistem de amortizare Nike Air. Îmbinarea dintre designul deosebit și structura ingenioasă a făcut ca produsele decorate cu Swoosh să cucerească în continuare inimile nu doar ale fanilor stilului streetwear.

Jordan

În anul 1894, marca Nike a semnat contractul cu tânărul și talentatul jucător de baschet Michael Jordan. În acest fel a luat naștere seria emblematică de încălțăminte de baschet. Linia Air Jordan a devenit foarte apreciată atât pe teren, cât și pe străzile orașului. Această colaborare unică a deschis calea pentru alte colaborări cu diverși atleți faimoși.

adidas

Compania adidas a fost fondată în anul 1924 într-un mic oraș german, Herzogenaurach. Adolf Dassler era pasionat de sport, iar obiectivul său consta în crearea de încălțăminte inovatoare care să maximizeze potențialul atletic. Faptul că la început Adi Dassler proiecta și crea în spălătoria mamei sale, nu a întârziat să apară și rezultatul muncii sale. Cu ajutorul fratelui său, încălțămintea a început să câștige popularitate în rândul sportivilor. În prezent, produsele completate de emblematicul logo cu trei benzi sunt asociate atât cu sortimente sportive de încredere, cât și cu produse streetwear de top.

Converse

Primul model de la Converse a fost proiectat în anul 1917. La început, încălțămintea All-Star a fost concepută pentru baschet. La cinci ani de la lansare, marca Converse a încheiat un parteneriat cu legendarul jucător de baschet Chuck Taylor, care a devenit imaginea brandului. În anii ’60 și ’70, tenișii cu logo-ul sub formă de stea au început să fie purtați atât de sportivi, cât și de vedete din lumea muzicii și de alți artiști. În zilele noastre, pantofii sport Converse sunt o parte indispensabilă a outfit-urilor streetwear, iar selecția bogată de modele cu design diferit permite asortarea perfectă a unei anumite variante la stilul și dispoziția ta.

Timberland

Istoria brandului Timberland datează din anii ’50, când Nathan Swartz a înființat firma Abington Shoe Company. În primă fază, marca s-a specializat în încălțăminte pentru fermieri, dar, mai târziu, durabilitatea și rezistența modelelor cu logo-ul sub formă de copac au fost apreciate și de muncitorii din construcții și de tăietorii de lemne. În anii ’80, Timberland devenea din ce în ce mai cunoscut, impunându-se ca un brand de stradă și ca un simbol al stilului urban. Iconicii „pantofi galbeni” erau apreciați în cercurile culturii hip-hop. În anii care au urmat, Timberland și-a extins oferta pentru a include o varietate de produse, inclusiv îmbrăcăminte și accesorii. Marca a devenit cunoscută pentru angajamentul său față de sustenabilitate și protecția mediului.

Vans

Marca Vans a fost fondată în anul 1966 de frații Paul Van Doren și James Van Doren în California, SUA. Inițial, compania s-a specializat în producția de încălțăminte pentru skateboarding. Pe lângă împătimiții de skateboarding, surferii și alți pasionați de sporturi extreme au ajuns să opteze pentru încălțămintea de încredere de la Vans. În anii următori, au fost introduse versiunile Authentic, Old Skool și Sk8-Hi, care au devenit modelele de top ale brandului. Vans rămâne în continuare devotat rădăcinilor sale, dar mai mult decât atât, marca a devenit unul dintre jucătorii cheie în universul streetwear.

New Balance

Brandul american New Balance a fost înființat în anul 1906 în Boston. În prima etapă, compania s-a orientat spre producția de branțuri ortopedice și încălțăminte atletică. Fondatorii săi, William J. Riley și Arthur Hall, și-au propus să creeze produse pentru a îmbunătăți confortul și funcționalitatea la purtare în cazul persoanelor cu probleme locomotorii. Mai târziu, brandul a lansat pantofii săi sport originali. În anul 1960, compania prezintă publicului din întreaga lume modelul 320, care a devenit un punct de reper pentru marcă. Timp de mulți ani, sneakers New Balance sunt apreciați pentru confortul, durabilitatea și designul deosebit. Acesta este motivul pentru care atât fanii stilului sportiv, cât și iubitorii de streetwear se orientează către modelele decorate cu litera „N”.